Основні зміни, передбачені Законом України від 24 грудня 2015 р. № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році». Документ, який серед інших став основою для ухвалення бюджету на поточний рік, був підписаний Президентом України в новорічну ніч. 3 січня 2016 р. текст закону став доступний на сайті Верховної Ради за посиланням. Пропонуємо короткий огляд змін. Запроваджено нові штрафи: - за невиконання узгодженого податкового повідомлення-рішення - від 10 до 100% суми ПДВ, зазначеної в податковій накладній. Раніше порядок застосування штрафних санкцій у таких випадках затверджувався центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику; - за порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних - від 2 до 40% суми акцизного податку. Раніше не було через відсутність самого механізму податкових накладних з акцизного податку; - за відсутність з вини платника акцизного податку реєстрації акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних/розрахунку коригування протягом більш як 120 календарних днів після дати, на яку платник податку зобов’язаний скласти акцизну накладну/розрахунок коригування, - 50% суми акцизного податку. Раніше не було з причини, зазначеної вище. Податок на доходи фізичних осіб Ставки прогнозовано змінилися. Якщо раніше діяли 15% для місячних доходів до 10 ромірів мінімальної зарплати (на 1 січня 2016 р. - 13 780 грн.) і 20% із суми перевищення, то тепер застосовується 18% до будь-якої суми доходів. Виняток становлять пенсіонери, що одержують понад три розміри «мінімалки» (з 1 січня 2016 р. - 4 134 грн.), - з них із суми такого перевищення ПДФО справлятиметься за ставкою 15%. Водночас для доходів, нарахованих як виграш чи приз на користь резидентів або нерезидентів, ставка ПДФО дорівнюватиме 0% (раніше - подвійний розмір бази оподаткування, або 30%). Пасивні доходи: ставка ПДФО 18% (раніше 20%), крім дивідендів по акціях та корпоративних правах, нарахованих резидентами - платниками податку на прибуток підприємств. Для таких доходів залишається ставка 5%. Податкова соціальна пільга надаватиметься в розмірі 50% від прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року. У Кодексі передбачено надання податкової пільги у 100%, але по факту прикінцевими положеннями дія цієї норми постійно переносилася, тож по факту і було 50%. Виключено підпункт "є" пункту 176.1 ст. 176 щодо обов’язку платників подавати податкову декларацію за результатами року, якщо протягом такого року доходи нараховувалися від двох і більше податкових агентів, а їх сума перевищувала 120 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (у нашому випадку 146 160 грн.). Для фізичних осіб - підприємців скасовано обов’язок сплати вансового внеску з ПДФО у відсотках до минулого року, а кінцеві терміни сплати податку суттєво перенесено - на 20 квітня, 20 липня і 20 жовтня. Також у Законі з’явилося застереження про те, що авансовий платіж за четвертий календарний квартал не розраховується та не сплачується. ПДВ Ставки: 20%, 7% (для лікарських засобів) і 0%. При цьому перелік операцій, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою (ст. 195 Кодексу) залишається без змін. Натомість внесено низку змін в частині операцій, звільнених від оподаткування (ст. 197). Зокрема, не звільняються від оподаткування операції з постачання на митній території України та вивезення в митному режимі експорту зернових та технічних культур. З ПДВ база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін (раніше - їх собівартості). У ст. 200, як і було проголосовано в парламенті, передбачено формування двох реєстрів на відшкодування ПДВ: для платників, що відповідають критеріям, визначеним для автоматичного відшкодування сум податку; для решти платників. З метою забезпечення прозорості функціонування таких реєстрів додано дві позиції - пп. 200.7.2 і 200.7.3. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюватиметься в хронологічному порядку відповідно до черговості внесення заяв до кожного відповідного Реєстру. У свою чергу, Державна фіскальна служба щодня публікуватиме на своєму сайті реєстри заяв про повернення суми бюджетного відшкодування. Відповідно до п. 1 Прикінцевих положень норма щодо запровадження реєстрів набирає чинності з 1 лютого 2016 р. Змінено перерозподіл сум ПДВ для аграріїв (п. 2 ст. 209): - за операціями із зерновими і технічними культурами - 85% до держбюджету 15% на спецрахунки; - за операціями з продукцією тваринництва - 20% до держбюджету, 80% на спецрахунки; - за іншими операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами - 50х50%. Акцизний податок Для натуральних виноградних вин ставка не змінилася - 0,01 грн. за 1 літр. По решті алкогольних позицій - збільшення у півтора-два рази: пиво - 2,48 грн./л (з 1,24), кріплені вина - 7,16 (3,58), шампанське - 10,40 (5,20), вермути - 7,16 (3,58), інші зброджені напої - 105,80 за 1 літр 100-відсоткового спитру (70,53), сидр і перрі - 0,95 (0,63) тощо. По тютюнових виробах збільшилася специфічна ставка. Пприміром для сигарет із фільтром вона зросла з 227,33 до 318,26 грн. за 1000 штук, тоді як адвалорна ставка акцизного податку залишилася на рівні 12%. Мінімальне акцизне податкове зобов’язання зросло з 304,11 до до 425,75 грн. за 1000 штук. По пальному змінилися і ставки, і одиниці виміру. Так, для бензинів було 202 євро/т, а стало 171,50 євро за 1000 літрів; для дизпалива (важких газойлів) фіскальне навантаження змінилося зі 100 і 132 євро/т до 95 і 125,50 євро за 1000 літрів. Статтею 231 запроваджуються електронні акцизні накладні при реалізації пального, з 1 березня 2016 р. діятиме перехідний період для такого нововведення, з 1 квітня 2016 р. акцизні накладні функціонуватимуть повноцінно. Екологічний податок Збільшено ставки за викиди в атмосферне повітря окремих забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення: азоту оксидів до 1968,65 грн./т (з 1553,79), ацетону - 738,45 (582,83), вуглеводнів - 111,26 (87,81), озону - 1968,65 (1553,79) тощо. Відповідним чином зросли і ставки податку за скиди окремих забруднюючих речовин у водні об’єкти. Рентна плата Природний газ виключено зі складу плати за транзитне транспортування трубопроводами територією України. Знижено ставки рентної плати за видобуток газу: - природного газу, видобутого з покладів до 5000 м, - з 70 до 29%; - з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 м, - з 55 до 29%; - з покладів, які повністю залягають на глибині понад 5000 м, - з 28 до 14%. Водночас з’явилася рентна плата за видобуток бурштину - 25%. Крім того, ст. 254.4 збільшено ставки рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України, ст. 255.5 збільшено ставки рентної плати за спеціальне використання води, а ст. 256.3 збільшено ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів. Змінилися в бік підвищення і ставки рентної плати за транспортування, транзитне транспортування природних ресурсів територією України: - 0 за транзитне транспортування 1000 куб. м природного газу за кожні 100 км відстані відповідних маршрутів його транспортування (було 0,21 дол. США); - 2,4 дол. США за транзитне транспортування 1 т аміаку за кожні 100 км відстані відповідних маршрутів його транспортування (було 0,56 дол. США). Ставки за транспортування 1 т нафти магістральними нафтопроводами, а також за транспортування 1 т нафтопродуктів магістральними нафтопродуктопроводами залишилися без змін - по 0,56 дол. США. Податок на майно Гранична ставка податку, що встановлюється місцевими органами влади, зросла на 1% - до 3% від розміру мінімальної заробітної плати. «Пільгові метри» не змінилися - 60 кв. м для квартир і 120 кв. м. для житлових будинків. Менше пощастило власникам квартир понад 300 кв. м та будинків понад 500 кв. м - за кожен такий об’єкт доведеться сплачувати 25 тис. грн. податку на рік. Кардинально змівся об’єкт оподаткування транспортним податком. Якщо раніше до нього належали легкові автомобілі, які використовувалися до 5 років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см, то тепер - легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше 5 років та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати (або 1 033 500 грн. станом на 1 січня 2016 р.). Спрощена система оподаткування Платники єдиного податку першої та другої групи можуть спати спокійно - для них критерії перебування на спрощеній системі сталі, як і річний обсяг доходу, - 300 тис. і 1,5 млн. грн. відповідно. Щодо спрощенців третьої групи, то для них законотворці обмежили річний обсяг доходу 5 млн. грн. (замість чинних раніше 20 млн. грн.), а ставку податку підвищили до тієї, що діяла до 1 січня 2015 р., - 3% з ПДВ і 5% без ПДВ. Для платників єдиного податку четвертої групи збільшено ставки податку з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду: - із 0,45 до 0,81% від бази оподаткування для ріллі, сіножатей і пасовищ; - із 0,27 до 0,49% для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях; - із 0,27 до 0,49% для багаторічних насаджень; - із 0,09 до 0,16% для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях; - із 1,35 до 2,43% для земель водного фонду; - із 3 до 5,4% для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди. ЄСВ Прикінцевими положеннями до кодексу вносяться зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо скасування утримання ЄСВ з найманих працівників, зниження ставки нарахування ЄСВ для підприємств з 41% (у середньому, залежно від класу ризику) до 22% та підвищеня максимальної величини бази нарахування єдиного внеску з 17 до 25 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, або до 34 450 грн. Такими є основні правила податкової поведінки в державі, за якими платники житимуть у 2016 р.
|